Saturday, November 24

Malaysia Tahun 2036

Malaysia Tahun 2036

"Bang bangun, jom pekena sarapan",  jerit isteri dari tingkat bawah mengejutkan aku.

Aku tengok jam di dinding pukul 4 pagi. Aku bangun-bangun terasa panas Malaysia. Semua ini berpunca dari kesan global warming. Kat taman aku yang ada pokok-pokok plastik, pokok-pokok organik jarang-jarang nak jumpa. Aku bangun dan terus mandi guna ais. Lepas bersiap, aku dan isteri masuk dalam kereta. Aku seluk kunci dalam kocek dan menghidupkan enjin kereta.

"damm, minyak habis lagi", ujar aku . "takpa bang, kita isi dulu kat Petronas", balas isteri menyejukkan hati suami.

Aku angguk tanda setuju. Malah Petronas barang buatan Malaysia. Jadi aku memandu menghala ke Petronas. Sebelum aku keluar dari taman, aku bayar tol RM 10.50. Sesampai aku di Petronas aku berjalan ke arah kaunter. Aku hulur not RM 50 dua puluh keping.

"Kak, isi seribu ringgit", kata aku kepada juru kaunter di Petronas. Pada 2036 minyak mahal, harga seliter pun dalam RM90. Harga minyak bergantung kepada harga minyak sedunia. Jarang-jarang harga minyak nak turun ikut statistik memang naik setiap tahun. Pada tahun ini kerajaan tak tanggung sangat subsidi minyak.

Selesai isi minyak aku terus memandu menghala ke kedai nasi lemak yang jaraknya lapan kilometer dari stesen Petronas . Untuk sampai ke kedai nasi lemak aku melalui 7 buah tol yang setiap satunya perlu membayar sebanyak RM 14.20.

Sampai-sampai kedai nasi lemak aku dan isteri duduk di meja tengah-tengah gerai. Seorang pelayan datang.

"dik, bagi nasi lemak sotong dan teh'o ais dua", ujar aku kepada pelayan tersebut.

Jadi pada pagi itu aku makan nasi lemak sotong dan teh'o ais bersama isteri tersayang. Kami makan sambil berbual pasal tempat kerja. Sebelum pulang, aku ke kaunter untuk bayar harga makanan kami.

"Nasi lemak sotong dua dan teh'o ais semuanya RM 694.50", kata cashier kepada aku.

* * *

24/11/2012

Maka dengan ini aku merancang untuk menjadi remaja yang bijak mengurus kewangan pada masa sekarang. Diharap aku mampu menghadapi tahun 2036 dengan jayanya.

12 x 5 = ??:

karenontheshore said...

nice imagination, hope it will not became reality.. let it stay in ur fantasy.

but anything can happen kan.. in future siape thu..

Alfi Kasran said...

okay kalau semua harga macam ni agak-agak berapa gaji tahun 2036 nanti eh?pening pening

Yaya said...

Baler! Baler!

CekbOlat-bOlat said...

sesak nafas ni bila mmbyangkan .

Jna marcello said...

bape laa gaji kitaaa time tu ye dak?

-meeSUPERGIRL- said...

haha . bagoss .. rancang lah bajet anda . hehe

dhiashahida said...

hadooiii...nsb la blim jadi gini lagik..;)

Razfira said...

mase tu gai dah sejuta kot.. keh333

comeliness_zaty said...

seram jgk klo jd cmtu. nnt lame2 gerai2 kt tepi jln pn da gne debit kad sbb hrge utk nsi lemak pn da naek bratus2.ish2..

Liyaa Mf said...

Erkk! Ngeri kut baca sume harga tu. Aku ngah imagine agak2 bape gaji aku masa tu? Jap2 baek aku fikir dulu bape umur aku masa tu. Mungkin aku dah pencen kut. Kehkeh! Tunggu masa dijemput Ilahi. Itu pun kalau sempat jumpa 2036 -_-"

faiq said...

karenatheshore: tu la pasai..tp nmpk gaya cm nk jd je..hehe

alfikasran: aku harap gaji cikgu 5.7Juta..hehe

yaya: yes...

cekbolat: ambik nafas pnjg2..:)

jna: aku harap gaji cikgu 5.7Juta..hehe

mesupergirl: tgh mnyimpan utk 2036 la

dhiashahida:nnt mst jdnye..bek kmpl duit:)

razfira: aku harap gitula..hehe

comeliness_zaty: bagus ada debit kad..tp takot org bayar guna masuk buku 555 lagi..

liya: 2036 dlm 20 tahun je lg..mne de tua sgt..bru dlm 40lbih..hehe

Shalee Abdul said...

seribu ringgit? wakakakakak!! nice imagination haha