Saturday, November 3

Lelaki Kenyah dan sumpit

                                                              foto ihsan dari Google.
                                
Adakah anda orang semenanjung Malaysia? Apakah persepsi anda cara Orang Ulu di Sarawak berburu binatang?

* * *

 Ya, menggunakan sumpit bukan.

Apabila aku ditempatkan di pendalaman Sarawak, pelbagai persepsi timbul di fikiran. Aku membayangkan mereka ini masih tinggal di dalam hutan dan berburu dengan cara menggunakan sumpit. Aku cadan nak belajar juga cara menyumpit. Nanti balik semenanjung boleh jugak menyumpit dari jauh kat mamat-mamat yang suka mencuri selipar kat masjid.

Tetapi hakikatnya semua sangkalan aku itu melesit belaka. Malaysia maju lah.

Kaum kenyah di Long Tungan atau di kebanyakkan tempat lain hanya menggunakan sumpit dalam aktiviti kebudayaan sahaja. Kebiasaannya sumpit pada 2012 ini digunakan dalam pertandingan sukan. Cara permainannya tidak jauh berbeza dengan sukan memanah atau air rifle di sukan Olimpik.
 

4 x 5 = ??:

comeliness_zaty said...

sy penah menyumpit..mase pegi taman negara dlu. menyumpit kt pekampungan org asli..best..hehe

dhiashahida said...

best kan g tempat org...byk bnda yg kiter tau....:) kiter xpnh lg menyumpit..;0

Cik Yatt said...

sumpit ni best digunakan kat musuh..haha

Jna marcello said...

tu laa mmg best..kekadang terfikir mcm mna dyeorg bole menyumpit dgn tepat..wlaupun ianya 1 pertandingan.. ;)