Wednesday, December 30

Baju merah yang ada berlubang sikit kene abu rokok

Petang esok aku ingat nak pergi dating kat kedai mamak. Asik-asik pergi Time Square n Mid Valley bosan juga. Bukan ada roti telur pun kat sana. Aku ingat nak pakai baju "merah yang ada berlubang sikit kene abu rokok, untuk dating esok.

Aku pun cari baju merah yang ada berlubang sikit kene abu rokok kat dalam bilik aku. Aku cari-cari dalam almari tak jumpa. Dalam laci, dalam bakul, dalam kotak pensil, dalam fail pun tak de.

"Sape curi baju merah yang ada berlubang sikit kene abu rokok aku?"..jerit aku dengan penuh ketidakpuashatian.

Aku cari lagi, dalam sarung bantal, dalam selimut, dalam seluar bola,dalam kasut bola,...tak jumpa juga. Last sekali aku sujud dan pandang bawah katil.

"Yeah! Itu dia baju merah yang ada berlubang sikit kene abu rokok aku".. jerit aku penuh kepuashatian sambil masih dalam keadaan bersujud.

Aku ambil baju merah yang ada berlubang sikit kene abu rokok tu dan lihat keadaan semasa beliau. Aku belek-belek belakang, depan, luar dan dalam baju. Banyak daki! Mesti ada budak lain pakai curi-curi baju merah yang ada berlubang sikit kene abu rokok aku. Kalau aku yang pakai takkan ada banyak daki. Aku tekad nak guna baju ni untuk dating esok. Jadi kene basuh dulu r baju tu hari ni.

Mula-mula aku ingat nak guna mesin basuh Pensonic. Tapi aku taw, mesin basuh pun tak nak basuh kalau satu baju jer. Nanti mesin basuh sound aku sebab bazir masa dia saja. Huh! mesin basuh pun ada perangai malas. Jadi aku batalkan niat nak basuh guna mesin basuh Pensonic.

Aku ambil keputusan basuh guna tangan. Aku pancut air selaju 160 km/j ke arah baju merah yang ada berlubang sikit kene abu rokok tu. Dan guna sabun buku Daia buat baju berbuih. Dengan tangan kanan aku yang penuh otot, aku gosok guna berus sabut.

Zup...zapp...zup...zaappp (bunyi gosokkan).

First aku gosok selama 30 saat. Pastu aku bilas sikit guna air. Ah....Daki tak ilang lagi...Aku tambah lagi Daia dan tambah lagi tenaga gosok, tapi tak berjaya lagi. Aku tambah lagi, tak berjaya juga. Tambah tambah, tak berjaya juga. Mungkin berus sabut aku ada masalah. Aku tukar kepada berus yang lebih terkini iaitu berus plastik. Aku try 4-5 kali. Tak berjaya juga.

"Degil betul daki ni"... Marah aku sambil campak baju merah yang ada berlubang sikit kene abu rokok tu ke lantai.

Aku teringat kata Mamaku. Kalo kesan degil boleh dihilangkan dengan guna clorox. Tanpa fikir panjang aku terus cari clorox. Aku tuang clorox dalam baldi. Dengan sukatan 2-10 aku tambah air dalam baldi. Aku kacau-kacau sikit kasi sebati. Agak 10 saat aku rasa ion-ion clorox dan air sudah bercampur dengan sebati. Aku pun rendam baju merah yang ada berlubang sikit kene abu rokok kat dalam baldi tu. Aku biar semalam.

petang tamat...
malam tamat...
pagi esoknya pun menjelma...

Petang ni aku nak pergi dating. Aku bangun awal sikit sebab nak jemur baju merah yang ada berlubang sikit kene abu rokok tu dulu. Kalo tak bangun awal, tak keringla baju aku nanti.

Aku pergi ke baldi angkat baju paras muka.

"Cilaka sape curi baju merah aku dan tukar dengan baju putih ni?".......jerit aku dengan nada marah yang tak mampu aku gambarkan.

Jiran-jiran sebelah rumah semua keluar........

23 x 5 = ??:

enyheartsdiamond said...

biaq betoi putih serta merta!

Shahrul Azry said...

nampak sangat baju lu cap ayam..keh3

yaziith su anaz said...

dah curik tanak ngaku lak,,



haih.

green said...

sayang betul kau pada baju merah yang ada berlubang sikit jkene abu rokok tu..huhu

sharamli said...
This comment has been removed by the author.
sharamli said...

k0 letak nila bia jadik biru plk..

0k?

shakinah said...

setuju dengan komen di atas

miSz_aCha said...

ala bli baju len la..

nice entri..
=)

akudansecalitwarna said...

huhuhu bengongla...sejak bercinta ni hmmmm

eza roslan said...

penat aku tggu jejaka baju merah tak dtg2. rupenya ang pakai baju puteh. ngahaha. xpe aku maapkan je ;D

enyheartsdiamond said...

sila baca entri baru saya..ada nama kamu :)

enyheartsdiamond said...

sila baca entri baru saya..ada nama kamu :)

enyheartsdiamond said...

sila baca entri baru saya..ada nama kamu :)

Nashays said...

Amik ko..saper buat siler angkat tgn skg...

Wanie-san said...

Pangg!!!!best x???Ko 2 yg b'masalah!

Farihah Ahmad said...

aku stuju la ngn cadangan boh nila tu. Jadi biru. Baru chelsea. Tp baju tu nama apa ea pastu??

NOOR FATIN said...

ko cari baju dlm kotak pensil? dlm kasut bola? huahuahuahua..

tu la kau..hahahahaha..xpe faiq..putih itu suci..ekekeke

youknownothing said...

you are funny!
haha

iyllienaz said...

haha..gile kesian bawang merah dah tukar jadi bawang putih..hehe

NUke_Rude said...

pastu daki tu hilang ke tak?

i'msosupernotcool said...

so dia jadi baju putih yang ada berlubang sikit kene abu rokok la kan?

faiq said...

eny: betul la.

azry: beli kat butik bai

yazid: mne de bai

green: mestilah

sharamli: idea bijak

amir: fuck u.kedekut..

ikin: ko mmg suke copy org

miz acha: mls

eza: xpe esk bole lg mcd

nashay: sape angkt?

wanie: sdp2 je ko lempang aku :)

farihah: yeah chelsea

fatin: mane taw jmpe dlm kotak pensil ke

youknownothing: ya ka? i'm psycostic

illyinaz: ok la tu

nuke rude: bju ilang..mne aku taw

imsupercool: yeah!

piqaiqapiqa . said...

hahaha sengal gila