Saturday, December 8

Rukun Tetangga 2

Pagi tadi, awal-awal selepas Subuh mak aku kejut bangun tidur. Mak aku kejut guna gaya kasar setelah berkali-kali gagal dengan cara halus. Jeritan kuat sedas ditambah dengan tangan.

"Faiq, bangun... rumah depan ada buat kenduri, pergi rewang sekarang".

Rupa-rupanya Ketua Taman aku semalam cabut rumput yang buat kenduri. Tak hairanlah mengapa tiba-tiba semalam dia cabut rumput selalunya petang-petang basuh kereta. Tanpa mandi tapi gosok gigi aku terus pergi ke rumah Ketua Taman.

" Assalamualaikum pakcik. apa yang boleh saya bantu", tanya aku yakin.

Terkejut Ketua Taman tengok aku datang rumah awal pagi. Jarang-jarang remaja sebaya macam aku bangun awal. Aku hanya senyum tipis simpan perasaan bangga dalam-dalam. Hehehe.

Glosari :

Rewang : Dari bahasa Jawa yang bermaksud tolong-menolong dalam persiapan untuk majlis kenduri

15 x 5 = ??:

bukankosong said...

bagus bagus

hoho

Jojo Merah said...

Whoa, taman kamu sgt bertuah ada remaja macam kamu.

Good, good:)

http://inijojomerah.blogspot.com

Alfi Kasran said...

bagus bagus,bukan senang nak jumpa sekarang ni.hihihi

Liyaa Mf said...

Bagus. Untung2 Pakcik Ketua Taman berkenan kat kau untuk dijadikan menantu. Hehehe

fatin amalina husna said...

tudiaa..x mandi..
apa nk jd nih..haha..

zaty said...

aku ade adek perempuan..blh lah nak jadi adik ipar aku. hahah

fifie said...

Bagus lah kau nie, dengar cakap mak. Hikhik

MizahHazeL said...

acece... :D

Shalee Abdul said...

baru nak tanya maksud rewang tu hape hihi

Anonymous said...

cikgu cikgu hehe

CekbOlat-bOlat said...

remaja ?? hoho okay2 .

Indah Mulya said...

elokla tu..cara tbaik nk bgunkan ko yg bgn lambat..haha

faiq said...

bukan kosong: thanks weyh

jojo: hehe..biase2 saje

alfi: thanks2

lyaa: haha..xnk aku...dekat sgt

fatin: relak la..pg2 mne boleh mndi..sejuk gile

zaty: weyh2..bg adik perempuan ko kt aku la..hehehe

fifie: hehe...biase2 je

mizah: :)

shalee: bhse jawa tu

anon: :)

cekbolat: aah muda lg ni..hehe

indah: haha..skali skala patut jugak bgn awl..tp setiap hari sorry la..:)

Niswatus Solikah Samik said...

membanggakan! rajen merewang! hehe... orang jawa jugak ek? geng! :D

chemay said...

malas nak khabor mende2.
pesen selalu tak mandi pagi memang gini lah.
hik hok.
:3

#tahniah. dah jadi remaja tua yg berdedikasi sekarang. hihi :)