Monday, December 20

Kemalangan bas di Simpang Pulai

"Ini buat aku makin tak percaya kat bas"




IPOH, 20 Dis (Bernama) -- Dua puluh tujuh orang terbunuh dan 10 cedera parah dalam satu kemalangan jalan raya terburuk dalam sejarah negara, apabila sebuah bas pesiaran yang membawa pelancong Thailand terbabas di Km15 Jalan Cameron Highlands-Simpang Pulai pukul 11.40 pagi Isnin.

Timbalan Ketua Polis Perak Datuk Zakaria Yusof ketika dihubungi malam ini mengesahkan 22 orang maut di tempat kejadian, empat meninggal dunia semasa dalam perjalanan ke hospital dan seorang lagi di Hospital Raja Permaisuri Bainun di sini.

Beliau berkata tiga yang terbunuh adalah rakyat tempatan, iaitu pemandu bas yang dikenali sebagai Omar Shahidan, 48, dan Soontorn a/l Kian, 38, pemandu pelancong (keturunan Siam Malaysia), manakala identiti pembantu pemandu bas belum dikenal pasti. Lima belas yang terbunuh adalah wanita dan 12 lelaki.

Katanya bas itu sedang dalam perjalanan turun dari Cameron Highlands ke Kuala Lumpur kerana rombongan pelancong itu dipercayai akan mengambil penerbangan pulang ke Bangkok.

Menurutnya siasatan awal mendapati pemandu bas itu hilang kawalan dan melanggar pembahagi jalan sebelum bas terbabas ke laluan bertentangan dan terbalik dalam longkang.

Menurutnya polis dan Jabatan Bomba dan Penyelamat yang menerima panggilan pada tengah hari mengerakkan 100 anggota penyelamat dalam operasi menyelamat.

Zakaria berkata terdapat 37 orang dalam bas dua tingkat milik San Express Holiday dengan nombor pendaftaran AFX 2266 itu yang didaftar di Perak tetapi berpusat di Changloon, Kedah.

Sementara itu Pengarah Urusan syarikat berkenaan, Sor Eng Hock yang kini berada di Bangkok kerana urusan perniagaan ketika dihubungi berkata, sebelum ini tidak pernah berlaku kemalangan melibatkan syarikat itu.

"Tak sangka jadi macam ini. Saya tak tahu punca...saya kena balik dan bincang," katanya.

Syarikat yang didaftarkan pada 2007 itu mempunyai enam buah bas.

Ditanya mengenai bentuk bantuan kepada mangsa, Sor berkata syarikat akan merancang sesuatu.

"Buat masa ini saya amat sedih... saya memang terkejut. Saya tak tahu nak fikir atau buat apa-apa. Tapi kita akan rancang sesuatu untuk mangsa," katanya.

Jalan Simpang Pulai-Cameron Highlands, yang mempunyai banyak cerun, dibuka kepada lalu lintas pada tahun 2003 dan merupakan laluan alternatif ke Cameron Highlands selain jalan dari Tapah.

Ia juga digunakan bagi mereka yang mahu pergi Gua Musang melalui Lojing di Kelantan.

Kemalangan hari ini merupakan yang paling dahsyat dalam sejarah negara.

Kemalangan terburuk melibatkan sebuah bas sebelum ini berlaku pada 13 Ogos 2007, apabila 20 orang terbunuh dan sembilan cedera di KM229 Lebuh Raya Utara Selatan, di Bukit Gantang dekat Taiping.



-- BERNAMA

6 x 5 = ??:

BENA said...

tu sebab aku xke naek bas kalo nk naek kat tempat2 tggi cam gtu . heeee~

cik fara said...

pehhh!
27 orng terbunuh!!
raaaaaaaaaaamai gler ooo

Rina Rossoneri said...

wooo kemalangan paling dasyat dalam sejarah malaysia

yanmaneee said...

kyrie 5 spongebob
yeezy boost 350 v2
christian louboutin outlet
birkin bag
balenciaga
michael kors outlet
yeezy boost 350 v2
golden goose outlet
longchamp
nmd

Anonymous said...

replica bags wholesale replica gucci g5n91d1w82 replica bags manila Web Site w9i44z6l68 best replica bags replica bags online uae x4h34s7x78 replica bags china web r0w80k4h43 replica bags china free shipping

Unknown said...

v2s63k4e78 s6i32i5o18 a6k90m3g55 b6s38w8e74 d9g15t3g00 f2s94b1s83