Saturday, January 26

Bahasa

Dah setahun aku berada di Long Tungan. Jadi aku sudah tahu sikit-sikit Bahasa Kenyah. Kaum Kenyah terbahagi kepada beberapa sub kumpulan. Setiap kumpulan mempunyai Bahasa yang berbeza. Kaum Kenyah di Long Tungan adalah dari golongan Jamuk. Jadi hari ini aku nak ajar korang sedikit Bahasa Kenyah yang diguna pakai disini.

Aku ajar korang Bahasa Kenyah versi ringan. Korang boleh aplikasikan dalam sms seharian.

Bahasa Kenyah = Bahasa Melayu

Laki : yu iko' ti = apa kamu buat

Leto : ntah ti yu  = tiada buat apa

Laki : ake' kelok tuyang ngan iko'... iko' gap alek = saya mahu berkawan dengan kamu. Kamu sangat cantik.

Leto : ntah sokat = tidak boleh!

Laki : Obeniyu? = kenapa?

Leto : Akek lepa on kadep = Saya sudah ada kekasih

Laki : damm = damm




Glosari:
Laki : Lelaki dalam Bahasa Kenyah
Leto: Perempuan dalam Bahasa Kenyah

16 x 5 = ??:

::BudakaCamaTa:: said...

dah mcm bahasa jepun aje....:p

fatin amalina husna said...

susah aih nak nyebut..baik ckp bahasa kedah..sopan je kan..=P

Shazwani Ramly said...

pehhh nak sebut menyebut mcm nak mengeja lah ckgu faiq. tp comel je dpt blaja bahasa org kan. hee.

Nurulee said...

Camna nak sebut nih?

fifie said...

Oh damn tu bahasa kenyah jugak eh? hahahha

fifie said...

Oh damn tu bahasa kenyah jugak eh? hahahha

mizahhazel said...

ha ha ha part last aku suka.

Ri said...

damn! haha!

NIA SI DRUMSTICK said...

ooo..nia originally dr swk ni lg xsempat nk belajar bhsa kenyah..bgus2..ada4th laguage..hehe

Indah Mulya said...

mantap la wey leh cakap kenyah..xdak ke org kenyah yg cun sana? ak dnga org nya putih2 ;p

محمد رازيق said...

tetiba teringat plak aku kat kumpulan letto. hehe. smngt hang blaja ni. ke ada sangkut ngan awek kenyah ni? haa. hehe

MizzTina said...

kenapa susah sgt??

iima ❥ said...

mcm bhasa jeepon

El-Janna said...

ini. ini bahasa ape? ngaaaa sebut pun terbelit lidah

Miss Volvo said...

suku kaum kenyah je yang ada kat long tungan? lun bawang/ lundayeh takde ke?

but aril said...

ake obak eko..hahaha..ake kenyah