Tuesday, July 7

53tahun lalu di zaman persekolahan.

Isnin 26hb Januari 1956. hari ini merupakan hari ke 15 persekolahan bagi aku yg sedang berada di darjah dua. harini secara tibe-tibe seorang guru baru masuk ke kelas aku..muke ganas tetapi berjiwa pink..itulah dia cikgu symsiah tawi, bernama wanita tetapi sebenarnya lelaki.. sesi pemberian salam dan bacaan doa berjalan seperti biase.. kemudian, untuk memenuhi slot kali pertama guru ini, beliau telah menanyakan soalan feveret guru2 lain, kpd anak muridnya yg baru beliau ketemui ini..

guru: apakah cita-cita kamu semua bila dh besa nnt?

seperti biase,kanak2 yg berumur 8thn apabila mendengar soalan begini mereka akan memberikan respon pantas, seperti respon monyet di zoo di beri pisang,tangkas cergas dan beristiqamah...hampir 90% dari kelas itu mempunyai cita2 untuk menjadi, doktor,guru, askar dan polis. yela..budak2 lg kan..diorang taw pekerjaan yg diorg nmpk kt sekeliling diorg jer..smpai pula ke giliran aku..

guru: faiq, dh besa nnt kamu nk jd apa?

faiq: saya nk jd angkasawan cikgu!

jawab aku penuh konfiden dan dedikasi..

mengikut keadaan semasa dgn keadaan sekolah di pendalaman, pemikiran aku ketika itu sudh dikire terlalu urbanisasi..kerana di tahun 1956 Muzaffar syah xde pun ag utk d jadikan role model..aku dh bole terpikir nk smpai ke bulan..kire urban juga serebelum, serebrum dan medula oblogata aku..

kringgg.......loceng berbunyi...
sesi persekolahan tamat..

aku pulang ke rumah dgn berlari saja..masih x mampu nk beli basika yg mempunyai dua roda itu....smpai2 di umah ayhku sedang mmbace surat khabar warta malaya di beranda luar rumah smbil menyedut asap dri corong cerut dibibirnya...

aku pun menjenguk2 surat khabar itu smbil membuka kasut sekolah buatan malaysia aku..
aku pun terbace berita utamanya yg dibold dgn besar lg menjelaskan..

"Seorang Lelaki Mati Jatuh Dari Tingkat 10 Pangsapuri"

aku terus menjadi takut...dan pakai kasut semula dan berlari ke sekolah semula..
di sekolah aku terus menuju d bilik guru mencari cikgu syamsiah tawi..

smbil menangis2 aku cakap kpd cikgu tu..

"cikgu saya xnk jd angkasawan"
"cikgu saya xnk jd angkasawan"
"cikgu saya xnk jd angkasawan"
"cikgu saya xnk jd angkasawan"

cikgu: knp ni faiq? knp tibe2 xnk? (pujuk cikgu dgn penuh kepinkgan jiwanya)

faiq: yela cikgu, org jatuh dri tgkt 10 pun bole mati..cube cikgu bayang kalo jatuh dri bulan mcm mane? lg la tggi..saya xnk mati mcm tu..sya xnk jd angkasawan..

cikgu: mmmmm...mcm tu yer..abes tu dh besa nnt kamu nk jd ape?

faiq: saya nk jd penggali kubur cikgu, sbb penggali kubur xkn jatuh sbb diorg duduk dalam tanah..

cikgu:................................

cikgu syamsiah hanya membisukan diri..
mungkin beliau sokong dgn cita2 bru aku..

Najib Tun Razak mempunyai pencabar

jadila korang!


sejak sekolah lg aku berpatriotik

30 x 5 = ??:

meo188 said...

cerita ini buat saye nak terkeluar ingus kesedihan.

arfahadnan said...

aperkah?
kirenyer ko nih baya2 ayah aku lah yer?


salam pokcik..

..^_^..

die-art said...

wei..bila nak uat blog yg sepatutnya..

PeQ GaRaGe said...

hahaha...
sokom Die-Art..

ble nk ajar aku wat citer2 pelik cam ko? aku xder seni r..

Siti Fatimah Nabihah said...

la.. apa la ko merapu ni! ish2..
dah tua dah la ko ni erk?

electrony said...

selenge je ang dlu kan faiq ?
dah tua pun selenge je ....

apa rahsia nya ?
kongsi kan lah bersama .


*ape bio aura tu ?*

*alhamdulilah*

Nadhirah Zamrose said...

setelah sekian lme an...
jadi je apa2,aslkn kaya,halal,bahagia..dah!

pu3 balqis said...

haha678
gila kiut...
erm, besala bdk2 kan..
tapi tak bley blahnya sal larik2 pi sekolah balik semata2 nak gtau cikgu..
:D

faiq said...

meo: ko kne h1n1 ni..sbb tu kuar ingus..g check cpt..xnk aku merebak kt blog aku..

arfahadnan: sbb aku baya abah ko..ko kne la hormat aku..kne ckp supan santun..kalo aku suh wat kopi..ko wat la..

dayat: akan tibe suatu mase.

peq: aku mane de seni..cerite ni reke2 jer..ko aja aku fotografi..aku aja ko mencarut..hehe

fatimah: umur tua..muke mude..bru cam 12thn jer..

ony: ah..rahsia selimut tdk bole dbongkar..bio aura? owh sng ja..sejenis cecair didlm bdn..fungsi, utk mghasilkan kame kame ha..

nadhirah: definitely..aku nk jd jutawan..

balqis: bese la..aku time sekolah..jujur jer...sbb tu sggp jmpe cikgu balek..hehe

shakinah said...

aku berkawan dengan orang tua ganyut selama nii?bila kau nak arwah?

ee said...

La...bla ko nak ganti NAJIB..
X cakap aku pown...

akma said...

imaginasi semakin tinggi je , oh patotla dah tue .

°šYąňáĐyą° said...

belinang jep air mata :P

Anonymous said...

maintain syell..

-dioneson

Farihah Ahmad said...

Ngeh~!! Tinagt aritu adik bgsu aku tanya, pa cita2 aku.. Aku diam.. Then dia teka2.. Antara yg dia teka tu; nelayan and kerja sambilan.. Ampes le aku...

Combat said...

cikgu aku tanya dulu,aku cakap nak jdi buruh je.aku kena marah.aku ingat perkataan buruh tu keje mcm engineer.
aku rasa km angkaSAWAN.haha..

.Cik Nana. said...

ni pakcik ke??huuu
tp mcm muda remaja je~
btw,nape ckp statistik best?

faiq said...

ikin: aku ag mude dri ko la..

ee: tu bkn aku la..tu tah sape2 tah..

akma: imaginasi tggi,maknenye maken kretip.hehe

syanadya: ai, bce citer aku smpai nanges..hehe

dioneson: haah..tq...bace la tiap2 hari..sebrkan kt rkn2 gak..

farihah ahmad: steady la adik ko..dier teka betul x tu? hehe

combat: no/angka mane bole jd sawan..manusia je bole..lah, nk jd buruh ke..ley la nnt gang ngan indon n bangla..hehe

.Cik Nana. said...

jap..kamu blaja kt mane ea?wat kos?

Anonymous said...

haha..sengal

~rangup

[S]itie [B]Um [B]Um said...

dh besar nanti nk jd jurutera kimia.

shakinah said...

blaaa.
pasan

piqah SHJ. said...

bajetttt
hehe.

Faten said...

tak sabar nak berkecimpung dalam arena budak sekolah rendah, :)

frhh said...

Hebat!

Boleh teruskan cita2 jadi penggali kubur tuh?

riBEna said...

bgus!!
malaysia bgus!
hahaha~

faiq said...

cik nana: belaja kt makatb je..

rangup: hehehe..besela

siti bum bum: bes tu jurutera kimia..bole minum air hidroklorik slalu.. :)

ikin: haha..biar r

piqah: a'ah bajet..

faten: ini norma sidek ka?

frh: tu time kecik nk jd penggali kubur..skrg dh besa, cite2 nk jd Presiden Amarika..nk gnti Obama..

ribena: malysia boleh!

PeQ GaRaGe said...

woit..
update lain...

hahaha...

sharamli said...

blah...

Anonymous said...

pe la ko..
bukan maintain pe..
maintain sengal dri dulu rupenye..
haha
2la, nnti nk sebarkan dkat budak2 skolah kat cni..
wlopon dorg buta bm..wakaka



-calantin