Sunday, July 26

WAR- we lost to the pig army (Part 1)

Pekan Venissa agak sunyi pada pagi ahad ini..kekecohan makcik-makcik semasa proses tawar menawar dalam pembelian kain tidak lagi kedengaran pada pagi ahad ini.

suara-suara makcik inilah yang akan memotong segala mimpi-mimpi aku pada pagi ahad.. adakah suara-suara makcik ini bertindak seperti FINAS yg sentiasa memotong segala adegan-adegan yg agak menjengkilkan didalam filem-filem Melayu kini?...

rumah usang kayuku berdiri agak tempang bersebelahan dengan pasar pagi Ahad di Pekan Venissa ini..sudh 21 tahun aku tinggal disini.. aku dh boleh cam suara-suara makcik yg mengiurkan pada pagi Ahad itu.. jika agak garau, ku tahu itu semestinya si Salmah yg hebat mendendangkan lagu Inul Drasista smbil melayan lenggoknya.. jika suara itu agak deras pengeluaran susunan ayat-ayatnya, ku tahu itu semestinya si Joyah.. atau lebih dikenali sbgai "surat khabar bergerak" di Pekan Venissa ini.. berita-berita gosip di Pekan Venissa ini sentiasa up-to-date,warga Venissa tidak perlu susah-susah kekedai membeli Harian Metro mahupun URTV magazine, tunggu sahaja ditangga rumah,nanti akan datanglah si Joyah ini dengan berita-berita hangatnya..

"ah... aku keliru, mengapa pagi ini sungguh sunyi..
xkan Acong dan An Hui tiada berniaga kain di pasar pagi dinihari." ..desas desusku di dalam hati..

kekonfiusan aku membuatkan aku gagahkan diri...aku campakkan selimut merahku jauh-jauh, lalu sambil merangkak aku menuju ke tingkap..pabila aku membuka tingkap vitamin-vitamin D dari sinaran uv matahari terus masuk kedalam tubuhku melalui liang-liang rongga kulitku..anak mataku terasa silau tetapi aku berusaha membukanya..

ah..kosong!..
tiada lagi pasar pada pagi dinihari..
kemanakah perginya warga-warga Venissa ini?

tiada lagi acong, an hui, salmah dan joyah pada pagi ini.. kemanakah semua orang pergi? aku menjadi keliru dan buntu melihat Pekan Venissa ini sepi tanpa kekecohan pagi Ahad..

anak mata aku berliar-liar di sekeliling tapak pasar..manekan tahu, mungkin aku akan terjumpa seseorang...

mataku terberhenti dari liaran pabila terlihat satu poster yang agak jelas terpampang.. poster itu berlatar belakangkan putih dan berfont merah.. mataku statik dan aku memulakan pembacaan notis-notis di poster itu..

berbunyi seperti begini...

" DUKACITA DIMAKLUMKAN PEKAN VENISSA INI TELAH DISERANGANI H1N1 SECARA KESELURUHANNYA.. PEKAN INI TELAH DILETAKKAN DIBAWAH ZON DARURAT..KEPADA SEMUA WARGA VENISSA INI, ANDA DILARANG UNTUK KELUAR DARI RUMAH MASING-MASING... TIADA LAGI AKTIVITI SOSIAL SEHINGGA DIBERITAHU PADA MASA AKAN DATANG.. SEKIAN TERIMA KASIH"

ah...cilaka!!!!!!!!!!!!!!!!......
jerit aku sekuat hati..
kita kalah kepada tentera-tentera babi..

16 x 5 = ??:

Farihah Ahmad said...

Nko tkena najis tu x? Uish.. Jgn memain nko. Reti2 la pgi samak ea. Nko dilarang dtg blog aku taw. Kang bnajis plak blog aku yg sesuci embun subuh tuu.. Xpasal..

meo188 said...

siot tul... h1n1dh melular dlm malaysia...

haramkn babi je...

siot dap!

shakinah said...

babi ni memang babi!
cis

Lionel Azry said...

adus manusia tewas pada babi..
babi betoi la! ;)

sharamli said...

naseb baek tedy bear rumet aku nme BOBO...bkn BABI

piqah SHJ. said...

babi tol la babi ni. nyomak yooo

yaziith su anaz said...

tula.




sape tah maen maen sangat dengan babi neh.

°šYąňáĐyą° said...

b a b i tuh tk comei

die-art said...

boleh la..ko nye komputer yg tak elok..

PeQ GaRaGe said...

alahai..
sempat ag wat citer pasal H1N1 ni..
hehehe..

Siti Fatimah Nabihah said...

cis...!!! babi jahat! nkjajah dunia lak! bahay siot!! neway,citer ko tuh agak best!

arfahadnan said...

tul lah..
vavi betul vavi2 nih..
merebak dengan pantas..

haih..

Nadhirah Zamrose said...

uitm tutup seminggu pun sbb H1N1...uish terer2

SasHa Lee said...

uishh..terukk erk skarng..Cepat tui merebak..takutwoo..

**kelakr laa picto tue..;)

faiq said...

farihah: aku x pegang babi la..aku tgk dri jauh jer..

meo: ko telan la sumer babi..sng citer..

ikin: budus..babi mmgla babi xkn gajah kot..

azry: ko je tewas..aku tidak..

sharamli: kadg2 org pggl babi, bobo juge..hehe

piqah: kau same ngan otak ikin

anaz: anak babi la..diorg bnyk main..

syanadya: yg comel akn smpai umh kamu esk.

dayat: pc aku tip top

peq: ini citer pasal kerusi roda la.

fatimah: oh yeke babi jht..bru aku tahu..

arfah: kau ni same spesis ngan ikin ngan piqah

nad: lah...ade babi ke dlm uitm?

shasa: kalo takut duk umah pakai mask 24jam..hehe

arif said...

xgne bunuh babi..bukan babi yang punca H1N1 kat Malaysia..semua punca dari manusia jugak. xmcm selsema burung H5N1 dl yg jelas mmg dr burung puncanye..