Friday, April 30

baju merah

Petang esok aku ingat nak pergi dating dekat-dekat je. Kedai mamak pun dah cukup terbaik. Esok aku pelan nak pakai baju "merah yang ada berlubang sikit kene abu rokok, untuk esok. Brulah bergaya, sambil terbayang esok sikat gaya remos.

Aku pun cari baju merah yang ada berlubang sikit kene abu rokok kat dalam bilik aku. Aku cari-cari dalam almari tak jumpa. Dalam laci, dalam bakul, dalam kotak pensil, semua tak jumpa.

"Sape curi baju merah yang ada berlubang sikit kene abu rokok aku?"..fikiran aku melayang-layang memikirkan nasib baju merah itu.

Aku cari lagi, dalam sarung bantal, dalam selimut, dalam seluar bola,dalam kasut bola,...tak jumpa juga. Hampir semua sudut dibilik aku dah khatam survey.

"Yeah! Itu dia baju merah yang ada berlubang sikit kene abu rokok aku".. jerit aku penuh kepuashatian sambil tangan tunjuk kat celah lubang tikus dinding. Dah dekat 6 bulan jugak aku guna baju tu buat halang tikus masuk bilik aku lalu lobang kat dinding.

Aku ambil baju merah yang ada berlubang sikit kene abu rokok tu dan lihat keadaan semasa dia. Aku belek belakang, depan, luar dan dalam baju. "Masih baik, boleh lagi pakai 2-3 tahun", ujar aku dalam hati sambil tersengeh-sengeh.

Aku ingat kalau basuh baju ni boleh pergi jauh ni baju ni. Lagi-lagi kalau pakai serbuk Breeze baru, nampak cam new born baju ni. Mula-mula aku ingat nak guna mesin basuh Pensonic. Tapi mesin basuh zaman sekarang malas nak basuh kalau satu baju jer. Membazir jugak, sekarang air susah nak dapat .

Aku tekad basuh guna tangan. Aku pancut air selaju 160 km/j ke arah baju merah yang ada berlubang sikit kene abu rokok tu. Dan guna sabun buku Daia buat baju berbuih. Breeze baru, aku simpan tepi. Dengan tangan kanan aku yang penuh otot, aku gosok guna berus sabut.

Zup...zapp...zup...zaappp, sambil peluh mercik-mercik.

First aku gosok selama 30 saat. Pastu aku bilas sikit guna air. Ah....kotoran tak ilang lagi...Aku tambah lagi Daia dan tambah lagi tenaga gosok, tapi tak berjaya lagi. Aku tambah lagi, tak berjaya juga. Tambah tambah, tak berjaya juga. Mungkin berus sabut aku ada masalah. Aku tukar kepada berus yang lebih terkini iaitu berus plastik. Aku try 4-5 kali. Tak berjaya juga.

"Degil betul kotorab ni"... Marah aku sambil campak baju merah yang ada berlubang sikit kene abu rokok tu ke lantai.

Aku teringat kata-kata otai dulu-dulu. Guna clorox semua boleh settle. Aku terus cari clorox tepi mesin basuh. Kucar-kacir gak clorox nak menyorok dari aku, tapi tak dapat. Aku tuang clorox dalam baldi. Clorox dah macam sedih-sedih. Dengan sukatan 2-10 aku tambah air dalam baldi. Aku kacau-kacau sikit kasi sebati. Agak 10 saat aku rasa ion-ion clorox dan air sudah bercampur sebati, aku pun rendam baju merah yang ada berlubang sikit kene abu rokok kat dalam baldi tu. Aku biar semalam.

petang tamat...
malam tamat...
pagi esoknya pun menjelma...

Petang ni aku nak pergi dating. Aku bangun awal sikit sebab nak jemur baju merah yang ada berlubang sikit kene abu rokok tu dulu. Kalo tak bangun awal, tak keringla baju aku nanti.

Aku pergi ke baldi angkat baju paras muka.

"Cilaka sape curi baju merah aku dan tukar dengan baju putih ni?".......jerit aku dengan nada marah yang tak mampu aku gambarkan.

Jiran-jiran sebelah rumah semua keluar........

12 x 5 = ??:

Siti Fatimah Nabihah said...

da sambungan ker??
hahaha.. nk tgk baju tuh!! HAHAHA

Shahrul Tanaka Safeai said...

chelsea kalah.

yaziith su anaz said...

apsal aku macam penah bace ni,,

Cik Akma said...

jiran sebelah umh kuar dan tepuk tgn. kan kan? hahha

I_Hate_Lolipop said...

sian kau, nanti aku pinjamkan Pagoda arwah atok aku nak? takde lubang..pakai sejuk je.

meo pak choi said...

warna entri lu same ngn entri gua... hahahahaha

http://freewebcomic.com/2010/04/misteri-kehilangan-baju-merah/

meo pak choi said...

warna entri lu same ngn entri gua... hahahahaha

http://freewebcomic.com/2010/04/misteri-kehilangan-baju-merah/

twinktwink♥ said...

ulang byk lagi
'baju merah ade lubang siket kene abu rokok'
bwat penat taep le ;)

Farihah Ahmad said...

bro, aku rasa mcm ko pnah publish je entry ni. ke aku mang dikurniakan sense foresighted??

soffya cik bulan said...

woii..tk sekolah ke...hohoho..
gila kelakar punya entry, dari awal ku bc dgn sabar...sob sob cerita ending sedih...n lawak benau...



yop..yop..ape ke hel kome nie...
nk tengok baju..nk tgk..:P

Tfaaaaaa said...

hahaha

piqaiqapiqa . said...

bukan penah kuar ke entry ni ?