Friday, February 22

Kerja masa hadapan

Di sekolah pendalaman selalunya memang tiada kantin. Jadi pada waktu rehat guru-guru akan balik rumah buat serapan sendiri. 

Tadi hari pada waktu rehat aku lepak dengan seorang Apin. Kami duduk bersama sambil masing-masing pegang secawan kopi.

"Apin, aku malas jadi guru sampai tua lah. Suatu hari nanti aku nak berhenti", kata aku memulakan perbicaraan.

Apin meletakkan cawannya di atas meja tanda terkejut. Dia terus mempertahankan profesion perguruan. Dia menerangkan kepada aku bahawa kerja guru ini kerja mulia dan kita patut pertahankannya sampai bila-bila.

"Ini juga jalan kita membantu anak bangsa kita", sambung Apin.

Aku hanya senyap, tanda terus pertahankan pendirianku. Apin memandang aku tajam-tajam. Kerana tidak berpuas hati, Apin menanyakan kepada ku.

"Kenapa kau nak berhenti ni?"

Aku pula meletakkan kopi di meja. Tanpa senyum dan wajah serius aku merungkaikan isi hati aku,

"Aku teringin nak jadi Perdana Menteri. Aku ingat pilihan raya akan datang, aku nak masuk calon"


16 x 5 = ??:

fifie said...

Kau sememangnya tak betul!!! Hahaha

Shazwani Ramly said...

ahhh ckgu faiq mula merepek. hahah

Ain Riz said...

cheh , kelajuan mksimm nakk bace kknp nakk berentii , lastlat berangan jadikk PM , cheh !

Miss Volvo said...

ha masuk calon pilihanraya tak boleh ah. masuk maharaja lawak BOLEH haha.

misz aisya said...

ok2 aku akan undi kau. cpt lah calon kan diri!! :P

misz aisya said...

ok2 aku akan undi kau. cpt lah calon kan diri!! :P

fatin amalina husna said...

nahh..haha..
sanggup ke nak pikul tanggungjawab yg gedabak tuh?? haha..

nak jdik calon, amanah taw..
nanti husna undi..;)

mizahhazel said...

okeh Faiq aku undi ko,kompem!

si Milly's! said...

HAHAHA sengal boleh tahan!

the malay male said...

tinggi sgt cita cita tu.. huhu

xila dot said...

tolonglah bela anak bangsa lebih2 lagi yg dipedalaman tu!!!

anamizu said...

gila hebakk arhhh cecita cekgu tuh.ahakss

NIA SI DRUMSTICK said...

hakhakhak!!!nak ganti najib yer..gud luck2.. :p

Lyaa Suriany said...

aku rasa je mcm nak lempangggg ko ni

::BudakaCamaTa:: said...

aku ingat ko nak bhenti sbb nak bukak kantin skolah...rupanya PM...haha...:P

hana hadi said...

gebebuk!!! ambik sebijik.