Tuesday, October 23

Niat kental

Untuk pengetahuan umum, seorang cikgu pangkat rendah macam aku mempunyai 7 hari cuti rehat khas yang diperuntukkan dalam setahun. Maka dah hujung tahun, aku ingat nak perhabiskan saja cuti yang ada.

* * *

Sekarang aku tengah mengajar Sains tahun 4. Aku mengajar kurang fokus. Fikiran, jiwa dan jasad aku tak berjalan dengan sempurna. Dalam kelas aku terbayang-bayang macam-macam pasal semenanjung. Sambil tulis latihan Sains bertajuk planet dipapan hitam aku terfikir,

"Kalau aku mintak cuti balik raya haji ni ngam jugak. Boleh pekena sup tulang."

Jadi sambil aku sambung menulis latihan pasal planet, aku tekadkan jiwa nak minta cuti balik raya haji.

"Guru besar bagi atau tak, aku mesti paksa dia untuk bagi...Ah lantaklah!", tekad aku dalam hati dengan kental sambil tangan masih menulis pasal latihan planet.

Lepas kelas Sains Tahun 4 adalah waktu rehat. Aku keluar kelas terus jalan laju menuju bilik guru besar. Luar bilik guru besar ada kerani tengah menyusun fail, aku senyum kepada dia, dia senyum balik. Aku meneruskan niat kental dengan berjalan ke depan bilik guru besar.

"Tuk, tuk, tuk", aku ketuk bilik guru besar 3 kali.

"Masuk!",bunyi kuat suara garau dari dalam bilik.

Aku  pelahan-pelahan jalan lalu duduk depan guru besar.

"Kamu mahu apa, saya tengah sibuk sekarang ni!", guru besar aku memulakan bicara dengan suara garau yang keras.

Jantung aku terus berdegup kencang, jari-jari semacam menggigil lalu aku seluk dalam kocek.

"Takde apa cikgu, saya cuma nak tanya cikgu dah makan ke belum, sekarang kan dah rehat", tanya aku kepada guru besar sekali gus membatalkan niat kental tadi.

6 x 5 = ??:

Nor Zilla Sensei said...

da lame berkerja.. xpernah cuti ke? mintak2 dpt cuti..bole pekena sup tulang saya buat tu.ahahha

CekbOlat-bOlat said...

haha . mimpi apa niii . cutii je lah . hewhew

eh hri cuti sekolah ?

♥ Miss Hearty ♥ said...

alooo..ciannye.takot dgn guru besar ek.hehe

teha said...

sabar ea.. hihihi :)

Indah Mulya said...

klaka jgk la ko ni weh..abeh xblk ah? ak pn ry kt kuchng je ha

RazFiRa said...

haha..taw takut