Wednesday, March 6

Kopi kapal api dan Mc Donald


Setiap guru di Malaysia diwajibkan untuk menyediakan RPH sebelum memulakan kelas. Orang-orang kementerian berpendapat RPH merupakan panduan kepada guru supaya tidak membuat pengajaran sesat. Selain itu RPH juga merupakan senjata kepada guru-guru apabila berlaku sesuatu kecemasan.

Kebiasaan bagi golongan guru-guru yang kacak dan berdidikasi, mereka akan menyiapkan RPH sehari sebelum kelas dijalankan. Paling-paling ayam RPH akan disiapkan beberapa minit sebelum kelas dimulakan.

Di sekolah pada Minggu ini.
Bos aku bagi arahan supaya guru-guru menghantar RPH. Aku mula huru-hara kerana RPH aku tidak lengkap. Agak-agak ada chance kena denda berdiri tengah padang sekolah kalau RPH tidak siap.

Jadi aku tekad siapkan RPH sebelum kena denda. Malam semalam aku fokus duduk depan komputer taip RPH yang lepas-lepas. Aku taip RPH sampai pukul 1 pagi, tapi masih tidak siap-siap. Sendi aku mula longgar dan otak aku mula kecut. Jadi aku ambil keputusan untuk berehat. Orang-orang tua ada berkata, "ingat rehat, ingat kopi".

Aku jalan pergi dapur terus bancuh kopi Kapal Api. Aku ceduk kopi lebih sikit masuk dalam cawan biar kaw-kaw. Dengan bertemankan kopi Kapal Api tadi, aku duduk depan TV. Aku tekan remut kontrol ke berita sukan Astro 801.

"Barulah ramaja berwawasan layan berita", ujar aku dalam hati sambil tangan meletakkan remut kontrol tv kembali.

Berita terus siar pasal kekalahan Manchester United pagi semalam. "keh,keh,keh, ayam kalah". Sambil mata fokus tengok tv, aku angkat cawan kopi dekatkan ke mulut. Aku hirup kopi dalam-dalam.  

"puuiiih...pahit gila!"

"nyanyuk apa, muda-muda sudah lupa letak gula..huh ", maki aku sorang-sorang.

Aku bertenang. Sambil duduk, aku fikir-fikir.

"ini mungkin effect dari makan McDonald hari Sabtu lepas"

Glosari:

RPH : Rancangan Pengajaran Harian


13 x 5 = ??:

Chipsmore said...

Kesimpulannya? jangan mkn mcd lagi..

meo188 said...

Mek DI suck

Meo's blog

iAmCekbolat said...

tu laaa . kahwin cecepat . nanti ada yg tolong buatkan kopi ^_^

Razfira said...

boikot mcd la.. hehe

inche hlovate said...

ayoo muda2 sudah nyanyuk ke.. stuju dengn cekbolat..cepat2 kawin nti ade org buatkan kopi :D

mizahhazel said...

dah kau kenapa tangguh buat RPH faiq....?

Ain Norainsyah said...

haha.. aku bukan cikgu so tak penah buat RPH tu.

biasalah, dah tua ni kan... tak boleh nak salahkan mekdi jugak. haha

:)

Ain Riz said...

hahaha , hrp hng mmpu tydo lena !

Shazwani Ramly said...

hahaha gula oh gula.

NIA SI DRUMSTICK said...

mesti lucu kan kalo ko kene denda bedri tgh pdg.haha..
xpenah2 di buat cikgu plak yg knw denda.haha

SI MILLY'S said...

Boikot boikot. Tgk, kan da nyanyuk! :p

misz aisya said...

aku klu lec xobserve kan, aku buat RPH tiru bku teks punye xtvt je. tp ngajar bnde lain. hikhikhik

husna zahidi said...

ceyh..mcD yg dapat salah..=P