Tuesday, October 29

keuntungan apabila harga gula meningkat


Mengikut perbentangan budget negara baru-baru ini, tahun 2014 merupakan tahun permulaan kearah Malaysia yang lebih mahal. Ramai pakar-pakar ekonomi negara yang hanya belajar sampai UPSR menyokong penuh budget baru negara. Mereka sependapat bahawa budget ini sekali gus dapat mempertingkat hasil negara lalu menjadikan Malaysia negara berpendapatan tinggi.

Hal ini jika difikirkan secara logik memang ada benarnya.

Seorang pelancong Amerika datang ke Malaysia lalu makan di kedai mamak 24 jam. Oleh kerana tertarik dengan penangan cerita mengenai kelazatan kombinasi antara roti canai dan teh tarik, pelancong tadi mengorder makanan tersebut.

Selepas dapat roti canai dan teh tarik. Pelancong tadi pun makan dengan gaya berahi.

* * *
Selang beberapa puluh minit.

" wahhhh..... so delicious this one and this one also", puji pelancong amerika tadi sambil tangan tunjuk tanda good kepada macha yang sedang lap meja sebelah.

Selesai puji, pelancong tadi suruh macha yang lap meja tadi kira harga makanannya.

Macha tadi buat perkiraan harga makanan dari dalam otak.

" Total... RM 26.50,sir" ujar macha tadi.

Pelancong tadi terdiam.

Dalam hati dia mencarut,
"fcuk, fcuk, fcuk"

hehe...

Itulah penangan kenaikan harga gula. Secawan teh tarik bersamaan RM 20.50. Roti canai kosong RM 6.00.

Jadi mulai hari ini aku tengah gigih search-search resepi teh tarik n roti canai.

Ingat nak bukak kedai mamak gak satu. :)

8 x 5 = ??:

husna zahidi said...

hahaha..amek kesempatan dek kenaikan harga gula ye mamak faiq..=P

ma ❥ said...

eh betul ke ni ? mahalnyaa....

Rapunzel Cikilolo said...

tu belum kira lagi harga kek lapis mgkin naik harga...

huhu.

Alfi Kasran said...

kesempatan dalam kesempitan ni.haha.takkan sampai RM6 roti canai.makan ubi je la lepas ni -.-

Chipsmore said...

Oucchh. Makan roti ksong je lah lpas ni. roti kosong tanpa gula. teh tarik tanpa gula satu!

misz aisya said...

adoiiii depa xpnh jd org bwh ke idup ssh. mahal do-oh

iAmCekbolat said...

haha mahalnya . ni zaman malaysia 3thun lgi ke apa ? haha

tenku butang said...

Haiii.. cakkk.. done follow sini no.291
Sudilah kiranya follow me back yea..
Salam kenal, keep in touch yea..
http://tengkubutang.blogspot.com/

Klu minat kucen, follow sini jugak yea..heee..
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/