Wednesday, November 4

zaman-zaman ketika budak-budak masih berseluar cikang ke sekolah..


di tengah-tengah kesibukkan bandaraya kuala selangor.. terletak sebuah bus station menjadi lokasi utama tumpuan pengguna yang menggunakan perkhidmatan bas ke tempat-tempat ditujui..tahun ni kira-kira awal 2000an.. masa tu bus stand ni baru jer siap dibina oleh kontraktor kelas atasan yang juga konco-konco khir toyo..aku time ni sedang bersekolah menengah..

selalunya aku tiba kat bus station ni lebih kurang pukul 4ptg pada hari jumaat..biasalah budak-budak asrama diberi pulang ke rumah sebulan sekali jer..pas tok imam kasi salam yang pertama jer aku terus pecut ambik kasut north star putih aku g bandar klang..dengan kasut north start tak ikat lagi aku g naik bas untuk ke kuala selangor..

pukul 4ptg aku sampai la ke bus station kuala selangor ni..aku dengan beg balik kampung adidas siam turun dari bas jer mata aku melilau cari gang-gang sekampung..biasanya diorang duduk dekat sudut belah kiri dekat dengan kedai rojak buah..macam biasa joe labu mesti tengah mengayat awek kuala selangor bila aku sampai kat sana..aku kasi salam sama budak-budak sekampung dan sekehan ke kepala joe labu..pas salam, aku terus nyala rokok dunhill sebatang dan duk bersembang..topik utama biasalah, pasal sistem asrama masing-masing, maki warden la, cikgu la dan lain-lain..awal 2000an tu dunhill murah lagi budak sekolah pun isap dunhill, tapi sekarang orang kerja kerajaan pun pikir dua kali nak beli dunhill..

kat satu sudut dekat dengan tempat teksi mercedes season, port budak-budak teknik sungai buluh..berkemaja putih,seluar hitam cikang dan berkasut kulit..sekor-sekor kat tangan ada dunhill..aktiviti masih sama duk bersembang dan mulut bersiul ngorat awek-awek cun kuala..kat port-port lain juga ramai lagi budak-budak sekolah dari asrama lain yang melepak sama macam budak-budak teknik dan budak-budak dari kampung aku..

kami semua ni tengah tunggu bas park may merah yang destinasi perjalanannya dari kuala selangor ke sabak bernam... bila bus ni jer sampai, tak kira la korang dari budak-budak teknik ke, sekolah agama ker, sekolah harian biasa ke, semua berebut-rebut nak naik bas ni..tempat duduk agak limited untuk dibandingkan dengan jumlah penumpang yang mahu pergi ke arah sabak bernam..sebab badan aku kecik, aku selit-selit pastu cari port duduk tepi tingkap..

bas park may merah ni menggunakan sistem bas mini dimana tiket dibayar pada konduktor bus..ciri fizikal bas ini juga seperti bas mini dimana tiada tingkap dan kerusi kayu..disebabkan orang ramai, konduktor bas mesti selalunya jerit,"masuk dalam lagi,masuk dalam lagi"..berhimpit-himpit orang yang berdiri..aku senyum sinis jer pada mereka yang berdiri yang penting aku dah dapat duduk..aku tengok joe labu berdiri..badan dia yang obesiti pun dah jadi kurus sebab kene tolak ngan punggung orang depan sebab berhimpit-himpit..pas semua dah boleh masuk, bas pun jalan..time tu la konduktor bas pergi kat sorang mintak wang perlindungan untuk naik bas ini..untuk perlindungan sampai ke tanjung karang harganya rm 1.20, jika tidak salah la..

naik bas macam ni, memang seronok..drivernya semua mesti rempit bawak bas..aku tengok budak-budak yang pakai bacylcream stronghold pun rambut terburai kene angin luar bas ni..aku saja pilih tempat sebelah tingkap, senang sikit nak isap rokok..feel jer boleh isap rokok dalam perjalanan..joe labu yang berdiri, sangap jer tengok aku isap rokok..dalam bas biasalah, tak kisahlah budak mana-mana pun semua sama-sama borak dan gelak-gelak dalam bas..suasana dalam bas ketika itu dah macam kat dalam kedai mamak..memang nostalgia zaman itu..bas sekarang dah tak feel, nak makan kuaci dalam bas pun dah tak boleh..

agak-agak 15 minit perjalanan dari kuala selangor, sampai la ke tanjong karang.. tangan aku setting nak tekan loceng berhenti..sampai ke destinasi terdekat dengan rumah aku..aku pun tekan loceng, driver bas yang tadi merempit terus mempelahankan bas dan berhenti di tepi jalan...aku angkat beg adidas siam aku dan menapak ke rumah..bas tadi pun merempit kembali untuk ke destinasi seterusnya....

------------
semalam, aku dengan rosnah jalani tak der keje..naik komuter dari mid valley pergi ke shah alam..pastu patah balik ke mid valley..naik semata-mata sebab dah lama tak naik komuter..

14 x 5 = ??:

sharamli said...

k0 p0n berebut tempat duduk jgk ke

Munira Razizul said...

rosnah jalani tu sape?
gf ko ek paiq?

Anonymous said...

nostalgik dowh zaman2 tu...
tempat aku dlu bas yg aku gune utk balik rumah name die bas Regal...
ko tayela mane2 bdk tapah...
klo xtau bas Regal mmg blh kasi 'potong'!!!

PeQ GaRaGe said...

argh... panjang gile.. malas nk bace.. bek bace buku...

hahaha...


huh.. da lame x merase nek bas camtu.. mcm2 citer zaman skolah dlu..

green said...

caye tak..ak tak penah naik komuter..
haha..
jakun~~

oranglidi said...

woi! gambo bas tu memang klasik.

die-art said...

zaman kanak-kanak ko mcm ni ke..aku takyah naik bas..drebar aku mai amik..khir toyo la dreba aku

electrony said...

ape ke jadah nye ni

Farihah Ahmad said...

Sila la naek komuter. Sblom komuter tu pupus cam bus skola nko tuh~

Shahrul Tanaka said...

eleh~

meo188 said...

jom merempit la bro!

faiq said...

sharamli:aku terpaksa

munira kirana: haha..ade la

tukgbuatsushi: aku dulu duk matrik..aku penah gak naik bas kinta kt pekan gopeng.old skool gak..

peq:xpe2,bek bce buku

green: caye jer

orglidi: bese la

dayat: zmn kecik2 mcm ni barula relak

ony: xde kne ngan mu. :)

farihah: dh naik dh

Azry: eleh

meo: xnk la

oranglidi said...

bese mnde?

Anonymous said...

rindu do bas merah ni!

ahaha